ETT LOGISTIKSYSTEM FÖR UPPSKALNING

Foto: RoylaDesign

Vinstgivande från dag ett som e-handlare idag? Respekt. Men Royal Design gjord det 1999. Och höll sedan uppe styrfarten i 15 raka år med lönsamhet. Hur gjorde man då, och hur bäddar företaget för fortsatt organisk tillväxt?

Det började med att Andreas Ekberg och kollegan Hans Bengtsson ville sälja svenska varumärken på nätet. I premiumklassen och till den amerikanska marknaden. Efterfrågan på designad heminredning var god. Men året är 1999. IT-infrastrukturen är lite som häst och vagn på kullersten, och inte Tesla på motorväg som IT-konsultbolagen ville tro.

Ändå går det bra. Riktigt bra. Royal Design är lönsamma från dag ett. Inte ens dånet från den efterföljande IT-kraschen och effekterna av börsraset stoppar de småländska entreprenörerna.

– Det fanns ingen finansiering att få så vi var tvungna att ha en fungerande affärsmodell från dag ett. Så att vi fick in likviditet från start.

Andreas Ekberg förklarar att de nog var lite som ett traditionellt postorder-bolag där kunderna betalade med kreditkort och accepterade 14 dagars leveranstid.

– För det var praxis. Och det gjorde att vi fick ett omvänt kassaflöde. Men vi var också smarta i vår marknadsföring.

 

Idag måste man istället bygga lager. Kunden förväntar sig leverans på en till två dagar. Dessutom vill femtio procent av våra kunder betala med faktura.

 

Företaget fick alltså in pengarna för produkterna innan varorna skickades så de kunde betala leverantörerna direkt. Betalade inte kunden först, skickades inte varorna.

 

IDAG ÄR LAGRET HJÄRTAT I E-HANDELN

Tack vare de lägre förväntningarna och kraven från kunderna kunde Hans och Andreas bygga upp en verksamhet med små ekonomiska resurser, när de började.

– Så fungerar det inte idag, understryker Andreas Ekberg.

– Idag måste man istället bygga lager. Kunden förväntar sig leverans på en till två dagar. Dessutom vill femtio procent av våra kunder betala med faktura.

Royal Design skickar ut mellan 3000 och 5000 paket per dag från deras centrallager i Orrefors. Med en leveranstid på mellan 1-3 dagar beroende på var i Sverige kunden bor. Till utlandet tar det mellan 3-7 dagar.

 

Om vi ska klara av att fortsätta växa och klara en omsättning på två miljarder behöver vi ha systemen för det.

 

Det ställer krav på TA-systemet. Idag har de LogTrade integrerat i sitt affärssystem.

– Vårt lager är 20 000 kvadratmeter, berättar Andreas Ekberg och säger att det är viktigt för Royal Design att ha full kontroll på det egna lagret. En 3PL-lösning är inte ett alternativ för dem.

 

Det har gått bra för er från dag ett. Men har det inte varit tufft eller utmanande på något sätt?

– Jo, att driva företag är ju ständig problemlösning. Förra året bytte vi affärssystem över hela verksamheten. Det ledde till att vi gjorde vårt första minusresultat.

Andreas berättar att det var en nödvändigt byte, och en viktig investering.

 

… extremt angeläget att ha ett TA-system som hänger ihop med det övriga delarna av verksamhet och jobbar i realtid …

 

– Vi har växt så mycket och omsätter 600 miljoner nu. Om vi ska klara av att fortsätta växa och klara en omsättning på två miljarder behöver vi ha systemen för det.

 

MÅLET ÄR TILLVÄXT – MEDLET ÄR SYNKRONISERADE SYSTEM

Royal Design använder Microsoft Dynamics NAV, eller Navision som Andreas kallar det.

– Skillnaden nu är att allting är synkroniserat, även ekonomisystemet, och med TA-systemet från LogTrade.

Att ekonomisystemet hänger samman med affärssystemet är viktigt eftersom det underlättar när kraven på bolagets rapportering stiger.

– Nu kan vi ha mycket snabbare månadsrapportering till styrelsen och delägare. Samtidigt blir vi informerade om avvikelser direkt på det här sättet.

 

Med LogTrade som TA system har vi fått ett driftsäkrare system.

 

På samma sätt är det extremt angeläget att ha ett TA-system som hänger ihop med det övriga delarna av verksamhet och jobbar i realtid, menar Andreas Ekberg och förtydligar att allting i slutändan handlar om att kunna växa som företag.

Ett bra TA-system är en viktig pusselbit för det, i synnerhet för en e-handlare där hjärtat av verksamheten är lagret och hur leveranserna flödar ut och in ur den.

 

LEVERANSLOGISTIKEN GÅR MYCKET SMIDIGARE IDAG

– Med LogTrade som TA system har vi fått ett driftsäkrare system. Det är mycket viktigt. Om det blir en störning i systemet stannar allt och vi får inte en spänn.

– Det här TA-systemet är också mer utvecklat för stordrift och har samtidigt fler API-integrationer än vårt tidigare system.

Det sistnämnda betyder att LogTrade har många funktioner. LogTrade är också integrerat i handdatorerna på lagret. Vilket gör att Royal Design kunnat öka antalet plock per minut avsevärt.

– Jag gillar LogTrade. Vi har sällan någon anledning att kontakta dem, för systemet lirar bra ihop med Navision (Microsoft Dynamics NAV). Men när jag talar med dem så är de alltid lätta att ha å göra med.

———

Läs mer:

Revisorerna grät av lycka. | Så här moderniserade Smedbo sin transport- och lageradministration

När ingen längre arbetar med transportadministration | En berättelse om den nära framtiden

Från e-handel till e-tail

• Andreas Ekberg och Hans Bengtsson börjar med att sälja glas från Kosta Boda och Orrefors.
• Sedan går de vidare till allt som hör hemma på det dukade bordet. Och idag har man allt till alla delar av hemmet, även möbler.
• Royal Design har utvecklats från en renodlad e-handlare till ett företag med fysiska butiker, vilka fungerar som inspiration och en ytterligare kanal för e-handeln. Därmed har man anammat E-tailkonceptet.
• Idag finns bolaget online på över 13 olika geografiska marknader samt genom 14 fysiska butiker i Sverige under varumärkena RoyalDesign.se och Rum21.
• Andreas Ekberg och Hans Bengtsson arbetar fortfarande operativt i verksamheten.