MELLANHÄNDER SKA INTE KOSTA MER ÄN DE SMAKAR

Alice Moradian, CEO på Earth Bite

Alice Moradian, CEO på Earth Bite, har en mission. Att göra snackshyllan miljömässigt hållbar, näringsmässigt rik, och snart också handelslogistiskt befriad.

– Med LogTrade kan vi i praktiken ställa ut temporära hyllor eller lådor ”varhelst” efterfrågan finns, säger Moradian. Det här öppnar upp för nya mer hållbara affärsmodeller för oss som producenter och den som har en plats.

Earth Bite är vegansk raw bar med zero bullshit och vansinnigt höga näringsnivåer. Det sistnämnda är mer än en smakgrej för Alice Moradian och bolaget. Kraven på råvarorna, förklarar hon, är hårda, eftersom faktorer som rör ekologi och odling har en mätbar inverkan på slutproduktens halter av vitaminer, mineraler och miljögifter. Och det är också här, i fokuset på det lilla, som den stora resan började för Alice och hennes medgrundare, och syster, Ani Moradian.

– När vi letade efter näringsriktiga snacks i Sverige, slogs vi av hur långa ingrediens-listorna var och är, säger hon och berättar att situationen liknande den i Kalifornien.

Alice hade då återvänt efter en längre tid på den amerikanska västkusten, där tillgången till färska lokalodlade råvaror gjorde det enkelt att äta hälsosamt utan att kompromissa med vare sig smak och miljö. Men så fort man ville ha ett näringsriktigt snacks så tog det stopp.

 

Jag är i grunden skeptisk till att sälja via butiker, och låta dem ta en så stor procentandel. Dessutom tappar jag kontrollen över hela leveranskedjan.

Earth Bite startades under hennes studietid, och lanserade i april 2018, ett drygt år innan Alice Moradian tog examen.

MELLANHÄNDER ÄTER UPP KAKAN

Idag finns Earth Bite i tre vitaminpigga och fiberglada smaker att köpa via olika återförsäljare. Alice berättar hur hon jobbar hårt för att sänka sina produktionskostnader eftersom grossister och distributörer och återförsäljare, av naturliga skäl, ”äter upp”, en bra bit av kakan. Samtidigt har pandemin utmanat verksamheten, då de butiker där de sålt mest varit placerade på centralstationerna i Göteborg och Stockholm.

 

Dessutom äger butikskedjan hela hyllan, säger hon och förklarar att det skapar ett moment 22 för en liten medveten producent som vill ta goda marknadsandelar.

– Jag är i grunden skeptisk till att sälja via butiker, och låta dem ta en så stor procentandel. Dessutom tappar jag kontrollen över hela leveranskedjan. När jag säljer produkterna till en grossist eller butik kan jag inte spåra när de säljs, när det går bäst, vilka smaker som tar slut först. Och om en återförsäljare slutar köpa av vår grossist så märker inte jag det.

– Dessutom äger butikskedjan hela hyllan, säger hon och förklarar att det skapar ett moment 22 för en liten medveten producent som vill ta goda marknadsandelar.

 

De här testerna vi kör nu, där våra produkter kan sälja sig själva på hotell, är oerhört spännande, eftersom det inte bara ger mig koll på vad som går åt, utan också när det säljs som mest. Tänk när vi får upp fler platser på olika ställen.

 

– Butikskedjan kan säga att de vill ha in mer hållbara produkter och goda alternativ, men om de inte promotar oss, så säljer vi inte, och då plockas man ner, och då vinner butikskedjans egna varumärken och de stora onyttiga alternativen ändå, vilka har större ekonomiska muskler.

VÄRLDEN ÄR FYLLD AV POTENTIELLA ”PLATSER”

 

När Alice Moradian träffade Fredrik Svedberg, CEO på LogTrade, och förstod att den teknik och affärsutveckling som LogTrade erbjuder går rakt in i den här typen av tillväxthämmande dilemman och utmaningar för producenter och varumärkesägare, var det bara att köra.

– De här testerna vi kör nu, där våra produkter kan sälja sig själva på hotell, är oerhört spännande, eftersom det inte bara ger mig koll på vad som går åt, utan också när det säljs som mest. Tänk när vi får upp fler platser på olika ställen.

Alice ser att det här öppnar upp för en helt annan slags agil och tidsstyrd distribution, där hon alltid äger relationen till sin slutkund, och dessutom kan leverera rätt mängd till platsen.

– Hotellet eller platsen behöver inte ens fylla på lagret, det är jag, eller LogTrade system, som ser till att det sköts. Allting sköts av sig självt, säger Alice och berättar hur den andel som platsägaren behöver ta för upplåtelsen därmed blir en helt annan femma.

HÅLLBARHET OCH HANDELSLOGISTIK

Earth Bite med QR-code

Earth Bite med QR-kod från LogTrade

Earth Bite har funnits på marknaden två år. Medans medgrundare kände sig redo att gå vidare mot andra utmaningar förra sommaren (fast hon är kvar som strategisk partner), känner Alice Moradian att hon bara har börjat.

– Vi har mycket spännande på gång nu, barsen kommer fortsatt vara viktiga, men jag utvecklar helt nya slags produkter inom hälsokost, och förvandlar Earth Bite till ett life style-brand, där de nya produkterna inte fokuserar på den fysiska hälsan utan gör gott för den mentala hälsan.

Intresset för hälsa och välmående har Alice Moradian haft sedan barnsben. Mamma är läkare med stort intresse för holistisk hälsa och näringsämnens inverkan på välmåendet.

– Vad du äter spelar roll, inte bara för dig, utan också för planeten, säger Alice Moradian och håller med om att det då också måste bli enklare för människor att få det de verkligen behöver när och var helst de är.

En produkt är inte mer hållbar än dess svagaste länk, och den svagaste länken är inte sällan just handelslogistiken.

SÅ HÄR SÄLJER ”EARTH BITE” SIG SJÄLV

  1. Alice Moradian väljer produkter och skapar en sändningsorder.
  2. LogTrade|Trade Unit genererar QR-kod till varje produkt som skrivs ut och sätts på varorna.
  3. En transportbokning sker.
  4. Earth Bite leveras till platsen.
  5. Förbipasserande väljer en artikel, öppnar Focalpay, scannar produkten och betalar.
  6. Köpet bokförs i affärssystemet, kvitto skickas till kunden, och lagersaldot uppdateras.