SKÅL, FÖR PREDIKTIV LOGISTIK & PREVENTIV HÄLSOVÅRD

Elin Öste och Elin Östman, Good Idea Drink

Får det lov att vara en måltidsdryck som stoppar suget efter efterrätt?

– Ja tack, vilken god idé. Kan jag få en sån varje dag, var helst och när helst jag behöver det?

 

The Good Idea är ett bubbelvatten som du ska dricka en del före, och en del under en måltid. När du gör det slipper du matkoman som infinner sig efter en genomsnittlig lunch, eller middag, och det blir helt plötsligt inte så svårt att undvara den där ”ofrivilliga” efter-lunch-chokladbollen.

 

På riktigt?

Yes, kliniskt bevisat.

 

Sidoeffekter?

Nope, inga som helst.

 

Hur kan nästan ”bara-vanligt-bubbelvatten” vara så briljant? Eller, nej, vänta, berättar först hur jag kan få tag på den.

– Just nu säljer produkten sig själv på Elite Hotel Idéon i Lund, samt Elite Hotel vid Gustaf Adolfs Torg i Malmö, förklarar Elin Öste, som är CMO på företaget.

 

”Sig själv”?

Good Idea är, förklarar Elin Öste, en produkt som preventivt hjälper människor till bättre hälsa. Därför tycker hon det är ”jättespännande” att kunna bygga in logistiska komponenter som gör det möjligt för produkten att sälja och distribuera sig själv – prediktivt.

– Med LogTrade kan vi testa och förbereda oss för morgondagens handel, som kan skilja sig helt från dagens verklighet.

Elin syftar bland annat på att Good Idea – i förlängningen – kommer kunna köra Minority Report med sin leveranskedja, så att flaskorna, exempelvis, kan förutse var efterfrågan kommer att ”spike” och därför alltid kan stå redo ”just där” innan alla törstiga anländer ”dit” för att kapa ”sugar spikes” en masse.

 

Med LogTrade kan vi testa och förbereda oss för morgondagens handel, som kan skilja sig helt från dagens verklighet.

 

AMAZON DÅ? BEEN THERE DONE THAT.

The Good Idea är ett ungt företag, som av strategiska orsaker inlett sin bana på den amerikanska marknaden. Redan i december 2017 testlanserade man produkten i USA.

– Vi började på Amazon, men lärde oss snabbt att det är för dyrt att buda på sökord och allmänt krävande att slå igenom på den plattformen, dessutom tappar du ägandeskapet av kunden, säger Elin Öste och bekräftar att det är en mellanhand som först kan bli intressant om man har större ekonomiska muskler.

 

Läs också: Därför ska mellanhänder inte kosta mer än de smakar

 

GÄRNA HOS ”GODA” RETAIL-KEDJOR

Good Idea Drink

 

Men man är inte främmande för att finnas ute hos olika återförsäljare. Tvärtom.

– Vi tror mycket på att finnas på platser där det finns utbildad personal som kan guida kunderna. I USA har vi till exempel fått in foten hos HyVee, säger Elin Öste.

 

Om vi som människor ska lyckas tackla det här problemet, krävs det enorma strukturella förändring inom matindustrin, men också inom vården.

 

HyVee är en populär retail-kedja i den amerikanska mellanvästern. De har dietister i butikerna. Dessutom äger personalen butikerna de arbetar i, varför de blivit kända för god service. En annan butikskedja de blivit godkända för, men ännu ej valt att gå in i, är den hälsoinriktade Sprout-kedjan, vilka har en hel sektion dedikerad för blodsockerreglerande produkter.

Läs också: De är framgångsrika på Amazon

Sedan är det klart som bubbelvatten att entreprenörerna bakom Good Idea tycker det är smart att produkten finns på måltidsrelaterade platser. Även om den rådande pandemin förändrat arbetsplats- och äta-ute-kulturen.

 

VAD INNEHÅLLER DROPPARNA?

En flaska, eller burk, av detta simsalabim-vatten innehåller en exakt kombination av fem essentiella aminosyror + krom picolinat, vilka tillsammans förbereder och kalibrerar cellernas förmåga att ta emot energin från en måltid på ett balanserat sätt.

– Effekten kommer om du dricker cirka hälften av flaskans innehåll före måltiden, understryker Elin Östman.

 

Man är redan något ”alla dricker”, fast ”bättre”.

 

Dr. Elin Östman, heter inte bara nästan samma sak som företagets CMO, utan är dessutom företagets Chief Scientific Officer, samt meduppfinnare. Det är hennes forskning som lett fram till produkten.

Genom att dricka en del före måltiden, berättar Dr. Elin, hjälper du cellerna att värma upp innan det riktiga motionspasset (måltiden) börjar, och sedan, när maten är ”i omlopp”, har kroppen redan verktygen och förmågan att hantera inflödet, så att sockervärdet inte skjuter dig i sank.

Titta gärna på den här videon, där Dr. Elin förklarar ”grejen”.

– Det sliter på kroppen, säger Dr. Elin, när blodsocker- och insulinpåslagen blir för starka under en måltid, vilket den kan bli under en lunch som innehåller (snabba) kolhydrater.

– Därför är det bra att försöka äta flera mindre måltider med långsammare kolhydrater, utspritt under dagen, så kroppen kan få en behagligare frekvens på energifrisättningen.

MEN eftersom pekpinnar sällan är inspirerande eller enkla att följa, finns nu denna lilla ”life saver”.

Men ärligt, är det så farligt med lite kolhydrater?

 

SOCKER SOCKER SOCKER

Den mänskliga hjärnan älskar socker. Det har den alltid gjort. Och kolhydrater är hjärnans favoritbränsle. Men fram till för cirka 100 år sedan var detta inte ett problem. Men idag, när hela planeten, figurativt, är som en donut med alla människor i mitten, råder det en global hälsoepidemi.

– Matrelaterade sjukdomar har skjutit i höjden och vi spenderar enorma resurser på att bota sjukdomar som går att förebygga och förhindra.

Elin Östman berättar att bara i USA är över 90 miljoner människor i förstadiet till, eller har omedvetet redan, diabetes typ två. Siffrorna är uppskattningsvis lika alarmerande i Europa.

– Om vi som människor ska lyckas tackla det här problemet, krävs det enorma strukturella förändring inom matindustrin, men också inom vården.

Detta rör vid något Dr. Elin är djupt förankrad i.

– En gång i tiden ville jag bli läkare. Men jag kom snart på att jag hellre ville förhindra sjukdomar än att försöka bota dem, därför valde jag att bli näringsforskare.

 

EN BUBBLANDE PREDIKTION

The Good Idea Drink säljer sig själv på hotellet

 

Idag, sisådär 20 forskarår senare har hon tagit resultatet av hennes kliniska studier och vetenskapliga upptäckter, och – tillsammans med medgrundaren CEO Björn Öste – förpackat dem i en händig flaska med bubbelvatten.

 

Att det blev i detta format, och inte i form av ett piller, är givetvis ingen slump. Elin Östman berättar att vätskeformen gör upptagningen effektivare. Men att dricka mineralvatten till maten är samtidigt svensk commet il faut.

– Även i USA har smaksatta bubbelvatten slagit igenom under de senaste åren, säger Elin Östman.

Och här någonstans ”finns” sannolikt den mest potenta ingrediensen i en Good Idea:

Man är redan något ”alla dricker”, fast ”bättre”.

The Good Idea Drink är med andra ord inte bara vetenskapligt solitt, utan också affärsmässigt fascinerande. Det är ett exempel på hur matproduktions-sektorn kan vara kreativ och förebyggande. Och förhoppningsvis inspirerar det fler matentreprenörer till goda idéer.

 

SÅ HÄR SÄLJER VATTNET SIG SJÄLV

  1. Elin Öste väljer produkter och skapar en sändningsorder.
  2. LogTrade|Trade Unit genererar QR-kod till varje produkt som skrivs ut och sätts på varorna.
  3. En transportbokning sker.
  4. Good Idea leveras till platsen.
  5. Förbipasserande väljer en artikel, öppnar Focalpay, scannar produkten och betalar.
  6. Köpet bokförs i affärssystemet, kvitto skickas till kunden, och lagersaldot uppdateras.